Instagram to nie tylko miejsce na zdjęcia z Twoich wakacji. To również platforma, która pozwoli Ci zyskać rozpoznawalność w branży. Jak zmienić swoje hobby w biznes? Dowiedz się, jak zbudować markę osobistą na Instagramie i skupić na sobie uwagę. W jaki sposób pomogą Ci w tym profesjonalne zdjęcia?

Czym jest marka osobista?


Dzisiaj każdy skupia się na budowaniu marki osobistej na Instagramie i na innych mediach społecznościowych. Jednak czy wiesz, czym ona tak w zasadzie jest?


To nie tylko sposób, w jaki inni Cię postrzegają, ale także to, jak chcesz, aby inni Cię widzieli. To Ty ją tworzysz i obierasz kierunek, w jakim ma iść. W końcu to nic innego jak Twoja historia, którą opowiadasz o sobie.


Kiedyś mówiono, że marka osobista to jest to, co inni mówią o Tobie, kiedy wychodzisz z pokoju. Dzisiaj, w dobie social mediów, personal branding jest znacznie szerszym pojęciem. Odnosi się bowiem do większego grona odbiorców. 


W przypadku Instagrama marka osobista to sposób, w jaki prezentujesz siebie w postach, relacjach i interakcjach z innymi użytkownikami. Może to pomóc w rozwoju kariery zawodowej, budowaniu własnego biznesu, a także zdobywania większej popularności. Od czego jednak zacząć? Sprawdź w dalszej części.

Budowa marki osobistej na Instagramie - od czego zacząć?


Marka osobista na Instagramie, tak jak wszędzie indziej, wymaga systematyczności i odpowiedniego podejścia. Aby w ogóle zacząć swoje działania warto określić swój cel oraz grupę docelową. 


Zastanów się nad tym, co chcesz osiągnąć poprzez prowadzoną działalność. Czy jest to edukacja, pokazywanie swoich wartości, a może zarażanie innych Twoim stylem życia? Niezależnie od celu, musisz obrać odpowiednią strategię, która pozwoli Ci trafić do tych osób, na których Ci zależy. 


Inaczej bowiem będziesz komunikować się z młodymi mamami, szukającymi wsparcia przy wychowywaniu dziecka, a inaczej z osobami rozpoczynającymi swój start up. Zrozumienie tego na samym początku i dostosowanie swojej strategii do odbiorców, da Ci przewagę przed wieloma innymi twórcami, którzy pominęli ten krok.

Planuj i twórz atrakcyjne treści


Instagram to miejsce, które ma angażować i przyciągać uwagę. Tak samo jest z Twoim profilem. Niech treści, które udostępniasz, budują Twoją markę osobistą. Dlatego każdy pojedynczy wpis powinien być przemyślany i spójny z Tobą oraz z grupą docelową.


Dobre zdjęcie i wideo, starannie zaprojektowane grafiki, dobrze napisane teksty - wszystko przyczynia się do atrakcyjności Twoich treści. Postaw na jakość, nie na ilość.


Pamiętaj również o konsekwencji. Jeśli raz pojawiasz się na social mediach, a potem znikasz na kilka tygodni, nie zbudujesz silnej relacji z odbiorcami. Dlatego publikuj regularnie. 

W tym celu pomoże Ci harmonogram publikacji, czyli plan postów na najbliższy czas.  Nie musisz od razu tworzyć całych materiałów, jeśli nie masz na to czasu. Zacznij od rozpisania tematów, które będą prowadzić odbiorców po Twoim świecie. Nie zapomnij również o wykorzystywaniu różnych formatów. Jakich? O tym napisaliśmy poniżej.

Zdjęcia, rolki czy karuzele?


Instagram oferuje użytkownikom różne formaty treści. Mogą to być tradycyjne posty, karuzele, a także rolki, czyli krótkie i dynamiczne filmy. Które z nich wykorzystać w swojej strategii?


Prawda jest taka, że plan publikacji powinien obejmować różne formy postów. Zdjęcia, czyli tradycyjne posty wciąż żyją i mogą służyć Ci do prezentowania siebie, swoich produktów, a także momentów z codziennego życia.


Rolki zaś to doskonałe narzędzie do pokazywania twórczych treści. Dla wielu osób to najprostszy sposób, aby tworzyć video z szybkimi poradami, pokazywania procesów czy prezentowania produktów lub siebie. W wielu przypadkach są one bardziej angażujące w porównaniu do tradycyjnych postów. 


Innym formatem są za to karuzele, które pozwalają na umieszczenie kilku grafik w jednym poście. Dzięki temu możesz w publikacji pokazać serię zdjęć i opowiedzieć historię oraz podzielić się radami. Mogą one budzić większe zaangażowanie wśród użytkowników, ponieważ zachęcają ich do przeglądania kolejnych treści.


Zdjęcia - nieodłączny element marki osobistej na Instagramie


Bez względu na to jednak, jaki format sprawdza się najlepiej w Twoim przypadku, pamiętaj o utrzymaniu wysokiej jakości wszystkich treści. Kluczową rolę w budowaniu marki osobistej na Instagramie mogą oferować profesjonalne zdjęcia.


Sesja zdjęciowa z doświadczonym fotografem dostarczy Ci wysokiej jakości zdjęć, które możesz wykorzystać w swoich postach. Nie tylko podniesie to poziom Twojego konta, ale także pomoże Ci lepiej opowiadać swoją historię i prezentować swoją markę. Dzięki temu wyróżnisz się i postawisz na autentyczność.

Hashtagi czy słowa kluczowe?


Pora na rzeczy techniczne, czyli hashtagi oraz użycie odpowiednich słów kluczowych. Dlaczego nie zaczęliśmy właśnie od tego? Ponieważ w pierwszej kolejności warto się skupić na potrzebach odbiorców i tworzeniu wartościowych treści. Pozostałe kwestie są tylko wisienką na trocie, która pozwoli dotrzeć do większego grona użytkowników. Jednak będzie ona bezużyteczna, jeśli nie zadbasz o podstawy.


Hashtagi na Instagramie służą do grupowania treści na podobne tematy. Ważne jest, aby wykorzystywać zarówno popularne, jak i mniej popularne hashtagi. Te popularniejsze mają większy zasięg, ale również większą konkurencję. Oznacza, że Twój post może szybko zniknąć w natłoku innych. Inaczej jest z mniej popularnymi, ale bardziej sprecyzowanymi hashtagami, które pozwolą dotrzeć do wybranych odbiorców.


Nie przesadzaj jednak z ich ilością. Czasy, kiedy kilkadziesiąt hashtagów miało sens, dawno już minęły. Zamiast tego eksperci zalecają wykorzystywaniu tylko kilku z nich. Dzięki temu zadbasz o naturalność swoich treści, a jeśli będą one przydatne dla użytkowników, zdobędą większy zasięg. 


Z kolei słowa kluczowe są ważne w kontekście opisów i biografii. Służą one do indeksowania kont oraz postów. Dlatego tak ważne jest np.: BIO, czyli przedstawienie Twojego profilu. Oprócz Twojego imienia i nazwiska lub nazwy firmy może to być słowo kluczowe identyfikujące Cię z daną branżą np.: dietetyczka.


O słowach kluczowych warto również pamiętać, tworząc opisy do postów i rolek. Coraz częściej słyszy się bowiem o tym, że odgrywają one coraz większą rolę. Podobnie jednak jak w przypadku hashtagów, zadbaj o naturalność. Czasami mniej znaczy lepiej.

Podsumowanie


Marka osobista na Instagramie to proces. Jak każdy wymaga czasu, zaangażowania, a także kreatywności. Jednak dzięki poznaniu Twoich odbiorców i znalezieniu pomysłu na siebie, możesz efektywnie wykorzystać możliwości, jakie niosą ze sobą media społecznościowe. Potrzebujesz profesjonalnyc zdjęć? Skontaktuj się i porozmawiajmy o Twojej sesji zdjęciowej!